Desatero příčetné maminky

Říkáte si někdy, že chybí už jen trochu a mohou vás rovnou odvézt ti pánové v bílých pláštích ve svěrací kazajce? Zbytečně neriskujte, ono sice nic není tak horké, jak se uvaří, ale nervy někdy skutečně zapracují a my najednou máme nebezpečně blízko ke zhroucení.

Pojďme se společně podívat na magické desatero věcí, které jsme schopny pravidelně dělat jako prevenci vzniku mentálních chorob a nespokojených dětí…

1. MĚJTE VYHRAZENÝ ČAS „JEN PRO SEBE“

První a asi ten nejdůležitější bod, jak se stát příčetnou matkou je, rozhodovat o svém času, nenechat se rušit, vyjít si sama na procházku, s kamarádkou na kávu, zacvičit si, pročistit si hlavu…

Čím odpočatější a spokojenější budete, tím z vás bude lepší maminka!

A nikdy nezapomeňte na to, že děti jsou extrémně vnímavé bytosti! Nerozumí sice slovům, ale velice dobře rozumí vibracím ve vzduchu a věřte, že neurotické maminky nemají nikdy klidné a spokojené dětičky! 🙂

2. STÝKEJTE SE S „HOVOŘÍCÍMI LIDMI“

Zdá se to jako maličkost, ale trávit celé dny jen s němou tváří, do které se snažíte otisknout maximum ze sebe, se nedá vydržet věčně. Dříve nebo později začneme degenerovat a ztratíme ten zápal i velký kus ze své dřívější slovní zásoby. Je zapotřebí hovořit na dospělé úrovni, s lidmi, kteří nemají stejné aktivity jako my, kteří nám připomenou, jaký je ten svět venku, a jaké jsou trable běžných pracujících lidí.

Je potřeba se od tohoto světa neoddělovat a stále si do něj dělat alespoň návštěvy. Neztratíme tolik ze své mozkové kapacity, budete si stále připadat i jako člověk, a ne jen jako matka, a především vám takové nakouknutí pokaždé nalije novou mízu do žil!

3. NEZAPOMÍNEJTE SE HEZKY UPRAVOVAT

Že nás naši drobečci milují, ať vypadáme jakkoliv, i když máme tričko od zeleninového příkrmu a vlasy týden nemyté, je sice naprosto kouzelné, ale přeci jen je fajn, když se občas upravíme, i jen tak pro radost sobě samé. Zejména když víme, že zůstaneme doma!

Jde nám přeci o to, jak se cítíme. Trochu toho úsilí pro vlastní příjemný pocit ze sebe sama a dokázání si, že jsme překrásné maminky přeci za trochu toho úsilí stojí, nemyslíte? A vsaďte se, že se s vámi jednou vaše dítko bude rádo chlubit!

4. ČASTO JEZTE A PIJTE

V zápalu péče o to bezmocné stvořeníčko se z nás často stávají zombie posedlé potřebami svého malého broučka, ale zastavme se občas a mysleme (sobecky) také na sebe. Pokud máte odvádět skvělé výkony, potřebujete mít přeci zásobu energie, a i když jsou hormony všemocné čarodějky, i ony mají své limity. Energetický deficit vás dříve či později dostihne. A co je horšího, než máma, která musí fungovat, ale už opravdu opravdu nemůže?

5. PRAVIDELNĚ SE ODMĚŇUJTE

Jasně, zní to naprosto sobecky, ale pojďme si říct, jak jsme skvělé! Pojďte se podívat, co všechno jsme dokázaly! Vedle nás je ta naprosto skvělá osůbka, kterou jsme vypěstovaly skoro z ničeho v tak skvělém nástroji, jakým je naše tělo. Několik hodin/dní jsme ji dostávaly na svět, dělaly možné i nemožné, jen aby ta malá potvůrka byla spokojená a odměnila nás tím nejkrásnějším úsměvem na světě. Jsme přeci úžasné, ne?

Odměňte se za každý malý úspěch, kterého dosáhnete! Kupte si zmrzlinu, slupněte čokoládu, dejte si dobrou kávu, pořiďte si nové boty, vzdělávejte se… Cokoliv, co vám udělá v tu chvíli radost a normálně byste si to vymluvily. Vy si to zasloužíte! I odměňování z vás udělá spokojenějšího člověka a ještě lepší maminku 🙂

6. NAUČTE SE SI ŘÍKAT O POMOC!

Toto je jedna z nedůležitějších součástí, berte na ni, prosím, zřetel. Většina z nás si myslí, že bude lidi svými požadavky obtěžovat. Ano, patřím mezi ně i já… Strašně nerada si říkám o pomoc- ze dvou jednoduchých důvodů.

  1. Zaprvé nerada přiznávám, že na něco zkrátka nestačím.
  2. Zadruhé jsem přesvědčená, že má každý svých starostí dost.

Postupem času jsem ale zjistila, že většina lidí mi velice ráda uleví, ba dokonce mají i radost, že mi měli možnost usnadnit život. Byla jsem naprosto šokovaná! Proč jsem to nezkusila už dříve? Nemusím být přeci pořád za supermatku a superženu. K čemu mi je dobrý pocit, že jsem vše zvládla sama, když se cítím jako vyždímaný citrón?

Ve skutečnosti to chodí tak, že kdyby lidé skutečně nechtěli či nemohli, vždy mohou říci ne, a dost pravděpodobně ho také řeknou, vy ale jistě máte v záloze ještě mnoho dalších adeptů na výpomoc.

A pokud jste otevření placeným službám jako je úklid domácnosti, dovoz jídla, péče o dítě… Neváhejte jich rozhodně využít! Je to vaše šance, jak si opět trochu toho času ukořistit jen a jen pro sebe!

7. DĚLEJTE ČASTO ČINNOSTI, KTERÉ VÁM DĚLAJÍ RADOST

Každý den bychom se měly snažit věnovat se, alespoň malinkou část dne, činnosti, o které víme, že nám vždy zvedne náladu, moc nás baví a naplňuje. Pro mě je fantastickým ventilem psaní, poslech oblíbené hudby, a když už se cítím jako sopka před výbuchem, jdu si zacvičit jógu.

Ještě před časem bych se ve svých chmurech měla tendenci utápět a ztrácela tak mnoho ze svého drahocenného času. Nyní už ale vím, že čím dříve špatné vlny zaženu, tím dříve si zase mohu užívat krásných okamžiků a neopakovatelných zážitků!

Vždy je nejlepší špatné věci hned zpracovat a rychle vypustit z hlavy, než se z nich stane jediná náplň života!

8. VZDĚLÁVEJTE SE

To, že je naší aktuální kariérou ta nejlepší práce na světě a jsme honorované výhradně přídělem bezpodmínečné lásky, ještě neznamená, že se cítíme kompletně. Občas trošičku vystrčí růžky naše sobecké a pragmatické já, kroutící se při představě chátrajících talentů, toužící po seberealizaci.

Samy před sebou se občas zastydíme a říkáme si, že je s námi něco špatně, když nechceme být „jen“ matkami. Pravdou ale je, že zkrátka potřebujeme být i ženami, a to ve všech podobách, k jakým jsme byly stvořeny. Manželkami, milenkami, kamarádkami, podnikatelkami, odbornicemi, vzdělanými – úspěšnými – šťastnými!

Nemusíme se omlouvat, že to tak cítíme. Potřebujeme žít zkrátka plný život, ve kterém jsme sami na sebe hrdé a plníme si v něm své sny!

9. PLÁNUJTE!

Může se to zdát jako malichernost, ale kdo plánuje, a to skutečně do detailu, pravidelně a ideálně také písemně (což je pocitově závaznější), ten toho stihne za den mnohem víc, než ten, který nechává čas volně plynout. S dětmi pak tuto skutečnost pocítíte opravdu velmi rychle a tvrdě.

Čas se stává velmi drahou komoditou, a jako by vám ho někdo najednou odhazoval ze života lopatou. Já to například dělám tak, že si každý večer sepíšu do kalendáře, na den budoucí, „plánovník“, do kterého napíšu vše, co „MUSÍM“, „CHCI“ a „RÁDA BYCH“ udělala.

Zdánlivě podobná slovíčka, která možná někdy zaměňujete, ale v reálu skrývají každý úplně jinou důležitost. Věci „musím“ se zkrátka stihnout musí, protože by se jinak celá domácnost, země i vesmír zhroutili. „Chci“ většinou označují něco, co mohu ještě chvilku odkládat, ale hrozně bych to chtěla stihnout všechno vecpat do svého programu a na věci „ráda bych“ většinou zbývá čas, jen když se mi podaří předchozí body na někoho přehodit, nebo mi ten den hvězdy skutečně přejí. Tento systém doporučuji skutečně každému, kdo ve svém životě pozoruje nemilosrdný dopad „nestíhám“ bomby.

S tímto, jako byste dostali čas darem…

10. PROCIŤTE VDĚČNOST!

Když už všechny ostatní metody na zklidnění „mocných mateřských návalů emocí“ selžou, sedněte si a pište: „Jsem vděčná za….“. Sepište si vše, co je ve vašem životě aktuálně naprosto skvělé, jste na to neuvěřitelně hrdá a derou se vám slzy vděku do očí, jen co na ně pomyslíte. Máte toho přece tolik, za co děkovat a málokterá emoce vám dokáže přinést tolik pozitivní energie, jako právě vděčnost. Skutečně ji prociťte.

Zrevidujte znovu svůj život, jakmile uvidíte celý svůj seznam kompletní, najednou zjistíte, jak moc jste v životě skutečně šťastná a na ničem jiném přeci nezáleží!

Autorka projektu seberozvojového psaní TO SI PIŠ, která vám poradí, jak si můžete pomocí pera vnést do života více radosti, inspirace a splněných snů. Pomáhá s realizací vysněných cílů, strategickým plánováním, prouděním fantazie, rozšířením slovní zásoby a hlubokým odhalováním duše. Díky těmto technikám tak můžete i vy vdechnout svým snům reálné obrysy. Celý příběh si přečtěte zde >>